Zoeken
  • Luke Landman

Verkoop je de oplossing van het probleem of het product?

Een (potentiële) klant heeft altijd verwachtingen. Verwachtingen over bijvoorbeeld je product, de diensten die je aanbiedt, je personeel, je kantoor of bedrijf.

Het is de kunst om er achter te komen wat de verwachtingen zijn en deze vervolgens te managen.


Je betrapt jezelf er vast en zeker wel eens op dat je uit enthousiasme zoveel over je bedrijf of product vertelt, dat je na 15 minuten nog maar weinig over je klant weet. Oké, misschien de naam? Of waar hij naar op zoek is?


Maar.......


Is dat alles wat je wilt weten?

Heb je hiermee echt voldoende informatie om in te spelen op de behoefte van de klant?


STOP!


Hoe zou jij het vinden om je klant nu echt te leren kennen voordat je losbrandt over hoe goed je product of dienst is? Zou dat niet helpen om makkelijker te verkopen?

Om je op te weg te helpen en er voor te zorgen dat je meer vragen gaat stellen en gemakkelijker een connectie maakt, ga ik je een ezelsbruggetje leren.


5 x W + H


En je hoeft niet eens goed in wiskunde te zijn!


Voordat ik ga uitleggen waar dit ezelsbruggetje voor staat wil ik eerst even stilstaan bij de eerste indruk die je maakt.

Het allereerste contact met de (potentiële) klant is van immens groot belang. Je kunt immers maar één keer een eerste indruk achterlaten. Ben je hiervan bewust. Van klanten maak je namelijk alleen ambassadeurs als ze heel blij met je zijn... Als ze het je gunnen! Daarvoor is klantgerichtheid en het opbouwen van een goede verstandhouding essentieel.



Een ' vreemde' moet als het ware een vriend van je worden. Binnenkort zal ik dieper ingaan op je 'first impression'. Voor nu 5 tips:

1. SMILE! Kijk vriendelijk en begroet met een lach

2. Rug recht! Ben je er van bewust dat je zelfverzekerd over komt

3. Imiteer de handdruk. Voel aan of degene je een slappe of stevige handdruk geeft en pas jezelf aan

4. Open houding. Sta niet met je handen over elkaar

5. Stel je zelf voor en sluit af met de vraag. Hoe kan ik je helpen?


5 x W + H


Heb jij je rekenapparaat er al bij gepakt?


Dit ezelsbruggetje is een goede basis voor een succesvol verkoopgesprek. Het is natuurlijk van belang dat je veel meer vragen stelt om er daadwerkelijk achter te komen waar de behoefte van de klant ligt, maar dit gaat je alvast helpen.

Kunnen we afspreken dat je vanaf nu ALTIJD aan het einde van je (verkoop)gesprek antwoord kunt geven op de volgende vragen?


Let's GO!


WIE heb ik voor me?

WAAR is de klant naar op zoek?

WAT wil degene met deze dienst/ aankoop bereiken?

WAAROM wil degene dit aankopen of bereiken?

WANNEER wil degene dit bereikt hebben?

HOE gaat jouw product of dienst er voor zorgen dat dit ook daadwerkelijk lukt?


Weet je op alle 6 de vragen antwoord te geven? Dan weet ik zeker dat jij een goed beeld van je klant hebt en je advies optimaal kunt afstemmen op zijn of haar behoefte. Daarnaast voelt de klant zich sneller begrepen en zal hij gemakkelijker van je kopen. Mits.... je verhaal en product kloppen!


Heb je vragen of ben je enthousiast door dit artikel? Laat het mij weten in een reactie!

60 keer bekeken

© 2018 by MD | Marketing Division

Be a SociaLight and  Follow Us:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon