Zoeken
  • Luke Landman

Back to Basic!

Loop jij ook vaker vast bij het bedenken van nieuwe marketingcampagnes of activiteiten? Je probeert vernieuwend en onderscheidend te zijn, maar lukt dit echt? Spreek je wel de juiste doelgroep aan?


Steeds meer ondernemers weten niet waar ze moeten beginnen of lopen vast met marketing. Maar marketing hoeft niet moeilijk te zijn. Ga je met mij terug naar de basis?


Vroeger....


Vroeger ging je naar de bakker voor je brood, naar de slager voor het vlees en voor de groente naar de lokale boer. Het grootste gedeelte van je boodschappen haalde je waarschijnlijk uit de buurt waar je woonde. Wanneer je in die tijd naar de bakker ging kreeg je als kind waarschijnlijk een gratis broodje of bij de slager een stukje worst. Of ze dit bewust deden vraag ik mij af. Maar indirect (en onbewust) was dit een beloning voor het feit dat je structureel terug kwam om producten af te nemen. Terwijl je als kind een stukje worst kreeg was de kans groot dat je moeder in een paar minuten tijd volledig werd bijgepraat over de laatste nieuwtjes in het dorp of in de wijk. Kwam er een een nieuwe zaak in het dorp of was er een nieuw product, dan was dit in een mum van tijd bij vrijwel iedereen bekend.


Erg leuk dit verhaal.... maar wat heeft dit te maken met marketing van nu?


In de huidige tijd worden we offline en online overspoeld met informatie en acties. Grote bedrijven hebben enorme campagnes, gericht op snelle winst en nemen de overhand. Vroeger moest je er voor zorgen dat je bij een potentiële klant gemiddeld 3x onder de aandacht kwam voordat men interesse kreeg in je product of dienst. In de huidige maatschappij, met alle prikkels van buitenaf, is dat nu wel 15 tot 20 keer...


WOW!! 15 - 20 keer?


Daarnaast worden kleine ondernemingen opgeslokt door grote ketens waar de verkoper je beangstigend aankijkt wanneer je een inhoudelijke vraag over een product hebt en de kassamedewerker het drukker heeft met de telefoon dan met jou, de klant. Wanneer een bedrijf je dan toch persoonlijke aandacht of een goed advies geeft, ben je positief verrast en ga je sneller terug. Ga eens bij jezelf na hoe vaak je dit de laatste tijd nog hebt meegemaakt?


Uit het verhaal van vroeger en van nu, wil ik drie zaken onder de aandacht brengen die jou gaan helpen om marketing gemakkelijker en succesvoller te maken.


1. Maak verbinding met je community.

Hoe vaak haal jij nog je brood bij de plaatselijke bakker of je vlees bij de slager uit je eigen buurt? En wanneer je een samenwerking aangaat, leg je dan alleen een flyer neer of maak je ook een praatje met hem of haar om een vertrouwensband op te bouwen?

Heb je een connectie met plaatselijke verenigingen en ondersteun je deze?


Maak connectie met bedrijven uit je omgeving, je collega ondernemers en zorg dat ze over jou en je product/dienst praten.

De eerste vraag mag nooit zijn hoe men jouw bedrijf kan helpen, maar hoe kun je de ander helpen. Creëer een band en vertrouwen, dan komt vanzelf loyaliteit. Uiteindelijk zal men over jou en je onderneming praten en open staan om jou direct en indirect meer klanten te bezorgen.


Wat zou beter werken? Een flyer of poster op de muur of een persoonlijke aanbeveling van de plaatselijke (vertrouwde) ondernemer?!


2. Focus op oprechte aandacht en service.

Wanneer was de laatste keer dat je echt verrast werd door een medewerker bij de aankoop van een product? Focus op kennis en kwaliteit, zorg dat je een goede uitleg kan geven en verras je klant(en) positief!

- Heb jij al eens een oprecht bericht (zonder salesactie!!) voor je verjaardag gekregen? ;-)

- Heeft een medewerker je wel eens een paraplu boven het hoofd gehouden toen je onderweg was naar je auto en het flink begon te regenen?

- Heb je wel eens gratis fruit aangeboden gekregen op de toonbank van de winkel?

Zijn dit de allerbelangrijkste voorbeelden die er zijn? Nee! Ik wil dat je 'out of the box' denkt en op jouw EIGEN manier je kanten verrast.


Beginnen de ideeën al te komen?


3. Zorg dat je bedrijf en product/dienst via meerdere kanalen onder de aandacht komt.

Je kent vast het Parthenon, een Griekse tempel in Athene. Dit gebouw is gigantisch sterk door de hoeveelheid pilaren. Zonder deze pilaren zou het ineen storten.


Ook jouw marketingproces wordt gigantisch sterk door verschillende 'pilaren' te versterken. Dit noemen we Multi Dimensionale Marketing. Je voert frequent via een aantal kanalen activiteiten uit, zodat je via meerdere kanalen structureel nieuwe potentiële klanten binnen krijgt.

10 keer bekeken

© 2018 by MD | Marketing Division

Be a SociaLight and  Follow Us:

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon